بیدمشک
شمیم آشنای دوست
پنجشنبه 30 شهریور 1396 :: نویسنده : حسین غفاری از ارومیه

بسمه تعالی

کتاب «مکتب در فرآیند تکامل» که نظری بر تطور مبانی فکری تشیع در سه قرن نخستین است نوشته سید حسین مدرسی طباطبایی که به دستم رسید و خواندم؛ وحشت عجیبی در جانم افتاد.

ما که فرزند دوران انقلاب اسلامی بودیم، پس از رحلت امام خمینی(ره) آشوب بزرگی در دل داشتیم و سالها پس از رحلت ایشان در گوشه و کنار حرفهایی می شنیدیم، از انحرافات و از بیت ایشان یا حرف و حدیثهای دیگر. از برگشتن بعضی از خط انقلاب یا پناهنده شدن این و آن و ...

در یک زاویه نگاه به این کتاب آدم با خود می­گوید اینها که چیزی نیست. برخی در حضور امام معصوم و گاه از خاندان و بیت امام معصوم دست به کارهایی زده اند که آدم را متعجب می­کند. مطالب بسیار خلاصه­ای همراه با برخی توضیحات از این کتاب را نقل می­کنم:

در زمان حضرت امام صادق (ع) جامعه شیعی به دوبخش زیدی و جعفری تقسیم شد.ص32. در بلبشوی حکومتی در زمان امام محمدباقر(ع) که شیعیان به امام گفتند قیام کن و ایشان پاسخ دادند که وی قائم منتظر نیست!ص34 برخی به امام گفتند سکوت و عدم قیام برای او حرام است. ص36 یعنی برای امام معصوم تکلیف معین کردند! محمدبن عبدالله نفس زکیه که پسر عموی امام صادق(ع) و نوه امام حسن مجتبی(ع) بود قیام می­کند. پدرش عبدالله محض لقب او را مهدی گذاشت و از همه خواست با او بیعت کنند. امام صادق(ع) و یارانش که به او نپیوستند مورد بی حرمتی آنان قرار گرفتند. حتی جامعه شیعه چون امام قیام نکرد او را از مقام سیاسی تنزل داده و تنها به مقام مذهبی و علمی ایشان قائل شدند. بحث و اعلام نظریه عصمت ائمه توسط هشام بن الحکم در این دوره پیشنهاد گردید. ص39

بعد از کشته شدن نفس زکیه در سال 145 چشم­ها به امام هفتم دوخته شد که او قائم آل محمد می باشد. ص41 جالب اینکه بعد از امام صادق (ع) مردم عبدالله پسر ارشد امام را جانشین وی دانستند و امام موسی بن جعفر(ع) هیچ مخالفت آشکاری نکرده و کسی را هم به خود نخواندند تا اینکه بعد از هفتاد روز عبدالله فوت کرد ص121، جامعه شیعه بعد از آن امام موسی بن جعفر را امام قائم دانستند. و بنیانگذاری نهاد وکالت برای دریافت وجوه شرعی و حقوقی و واجبات مالی شیعیان نیز بر این باور افزود. ص41  وقتی آن امام در سال 183 شهید شد جامعه شیعه ضربه سختی خورد. با طرح ولایت عهدی امام رضا در سال 201 امید تازه ای در بین شیعیان جان گرفت اما در سال 203 با درگذشت ایشان این امید خاموش شد و حرف و حدیث های تازه ای در جامعه پیدا شد که آیا یک کودک هفت ساله می تواند از نظر شرعی جامع شرایط امامت باشد؟ که از همینجا دیدگاهی مبنی بر جنبه مافوق طبیعی امام بروز و ظهور پیدا کرد. در هربار که اتفاقاتی اینگونه در جامعه شیعه پیدا می شد، فرقه­های نوظهوری هم پا می گرفتند. از همان ابتدا کیسانیه، غُلات طیاره، مفوضه، مذهب نُصیری، مرجئه، مقصره، ناووسیه، اسماعیلیه، واقفه، قطعیه، فطحیه، طاحنیه، ... در این میان ایجاد و برخی مضمحل شده و برخی تا کنون هم هستند.

زمانه امام عسگری(ع) از این هم آشفته تر شد. بگونه­ای که خزانه دار امام اموال را می دزدید و در کنار بیت امام از ارتکاب افعال قبیح در مجاورت خوابگاه امام بزرگوار پروا نداشت. ص 139

پس از فوت امام عسگری(ع) نیز برادر ناتنی ایشان دعوی امامت کرد که در بین شیعیان به «جعفر کذاب» مشهور است. و حتی برخلاف فقه شیعه به حکومت شکایت برد و مواریث امام در بین مادر و جعفر و گویا فاطمه خواهر او تقسیم شد. ص 142

از سال 290 به بعد که غیبت کبری شروع شد شک و تزلزل و حیرت بزرگ پدیدار شده و به نقل برخی روایات تا دو سوم شیعیان مرتد شدند.ص 186

.....................................

در زمانه قبل از انقلاب تا امروز ما خود شاهد اتفاقات عجیب و غریب، غلو در برخی مسائل و ظهور فرقه­هایی که خود را منصوب به امام زمان دانستند و ... بودیم. تازه این موارد تنها در حوزه جامعه شیعه بود چه برسد به دیگر جوامع و ادیان! 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 10 مهر 1396 11:23 ب.ظ
سلام من آمدم
حسین غفاری از ارومیه کجا؟
پنجشنبه 30 شهریور 1396 09:24 ق.ظ
کی حال دارد کتاب بخواند. همین معرفی شما کافیست.
پنجشنبه 30 شهریور 1396 09:23 ق.ظ
کی حال دارد کتاب بخواند. همین معرفی شما کافیست.
حسین غفاری از ارومیه سلام بنده از یک زاویه خاص به کتاب نگاه کردم. شما بخوانید شاید چیز دیگری دستگیرتان شود.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


موضوعات
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :